Saturday 10 December 2011

Fungsi Dan Jenis-Jenis Vitamin

Vitamin sangat penting untuk menjaga kesihatan badan kita. Fungsi vitamin juga sangat penting sebagai zat untuk mempercepatkan proses penyembuhan penyakit, meningkatkan kisihatan badan serta memperlambatkan proses penuaan.

Bagi kanak-kanak, fungsi vitamin sangat penting untuk memperlancar proses pertumbuhan  serta membangun sistem kekebalan tubuh. Keberadaan vitamin bagi tubuh kita sangatlah penting. Bahkan, vitamin tidak hanya diperlukan oleh manusia saja, haiwan juga memerlukan vitamin untuk tubuh mereka.
Jenis-jenis dan fungsi vitamin
Vitamin A - Menggalakkan pertumbuhan tulang, pertahanan terhadap penyakit, memperbaiki   struktur kulit serta mengelakkan rabun.




Vitamin C - Membantu mempercepatkan penyembuhan luka, menjaga sistem kekebalan tubuh, menyerap zat besi, membentuk tulang dan gigi.


Vitamin D -  Pertumbuhan normal, meningkatkan paras sitrat(garam asid sitrik) dalam darah dan menggalakkan penyerapan kalsium dalam usus, menjaga kesihatan tulang dan gigi.

Vitamin E - Mempertahankan fungsi saraf dan otot, melindungi struktur membran daripada rosak, mengekalkan pertumbuhan normal, mengekalkan struktur paru-paru, hati, dan membran sel darah merah. Sebagai antioksida, vitamin ini bermanfaat sebagai mencegah penyakit jantung dan melambatkan penuaan.


Vitamin K - Bagus untuk mereka yang baru menjalani pembedahan. Vitamin ini membantu membentuk struktur tubuh baru dan menyembuhkan jahitan.


Vitamin B - Membantu pertumbuhan dan perkembangan bayi, selera makan, pencernaan, menjaga tisu mata, dan membantu proses metabolisma. Vitamin boleh dibahagikan kepada Vitamin B1, B2, B3, B9, B12








No comments:

Post a Comment