Saturday 26 November 2011

Pemakanan Pyramid

Pemakanan Pyramid selalu digunakan sebagai rujukan untuk orang ramai dalam pemilihan makanan terutamanya orang yang berdiet. Dalam gambarajah Pemakanan Pyramid dibawah, ia menunjukkan kekerapan dan kategori makanan yang harus diutamakan oleh kita. Menurut gambarajah, makanan yang ditunjukkan di bahagian atasan piramid harus dikurangkan. Disebaliknya, makanan yang ditunjukkan di bahagian bawahan perlu diutamakan.
Kita seharusnya memakan lebih biji-bijiran, sayur-sayuran dan buah-buahan yang banyak untuk memastikan badan kita sihat. Makanan daging harus dikurangkan kerana ia mengandungi kolestrol yang lebih tinggi. Begitu juga dengan makanan tenusu seperti mentega. Elakkan makanan karbohidrat yang banyak kerana ia boleh menyebabkan bermacam jenis penyakit seperti obesiti, kencing manis, sakit jantung dan juga kanser. 

Apabila kita makan makanan  hidangan, sebaiknya ialah 1 bahagian nasi perang, 1 bahagian ikan atau daging atau ayam, 1 bahagian sayuran mentah dan 1 bahagian buahan, dan di samping itu sedikit kekacang, bijian dan yogut.

Untuk menjadi badan kita sihat, kita perlu minum air sebanyak 6 hingga 8 gelas sehari. Walau bagaimanapun elakkan minum air sejuk selepas makan kerana air sejuk akan membekukan lemak dalam makanan dan merosakkan zat dan strukturnya dan ini tidak baik untuk kesihatan
Selain daripada makan makanan yang sihat dan berhasiat, kita perlu sering bersenam kerana ia boleh meningkatkan circulasi darah badan lalu menyingkirkan baragan toksik daripada badan.


No comments:

Post a Comment