Tuesday 22 November 2011

Kajian makanan sarapan pagi yang sering di makan oleh murid saya

Dalam pengajaran dan pembelajaran, saya telah menyoal murid mengenai jenis makanan dalam sarapan mereka. Kebanyakan jawapan murid ialah roti, susu, kuih-muih, Milo, Mamee Monster, kek dan biskut. Saya dapati ramai diantara mereka tidak makan sarapan, alasan mereka ialah tidak sempat makan, ibu tidak menyediakan makanan, tiada selera memakan pada awal pagi.

Dalam kajian saya, saya telah menunjukkan gambar sarapan pagi yang sering dijumpa di Malaysia. Murid diminta membuat perbandingan dengan jawapan masing-masing. Seterusnya, saya meminta murid membentangkan pendapat masing-masing di depan kelas.






Saya dapati walaupun murid-murid tahu serba sedikit mengenai kepentingan makanan kepada kesihatan badan. Namun, dalam kehidupan harian, ramai di antara murid telah mengabaikan atau boleh dikatakan tidak mementingkan kandungan khasiat dalam makanan mereka.
Dalam pengajaran dan pembelajaran saya, saya telah membuat penerangan tentang khasiat makanan dan kepentingannya. 

Makanan seimbang merupakan makanan yang harus dimakan untuk memastikan  badan seseorang berfungsi dengan normal. Makanan seimbang seharusnya memberikan kita tenaga. Makanan yang mencukupi karbohidrat, protein dan lemak secara optimum. Kandungan fiber yang mencukupi dan kandungan bahan galian, vitamin dan asid lemak. Makanan yang memberi tenaga dapat membina badan, dapat menjauhi kita daripada mendapat penyakit. Amalan pemakanan sihat adalah satu faktor yang penting kea rah kesihatan sekeluarga dan seharusnya dipupuk dari rumah. Selain daripada menyelerakan dan mampu dibeli, makanan yang dikongsi bersama keluarga mestilah berkhasiat dan sihat.

No comments:

Post a Comment